onsdag 26 november 2008

"The last yule of little Dorte", work in progress #2

"Jag undrar om det inte fortfarande är om mig det handlar. Ska jag ända till slutet förbli oförmögen att ljuga om något annat än mig själv?"
(Malone dör, av S.Beckett)

Min nya tavla, "The last yule of little Dorte", börjar ta form. Se skissen här. Den är ett, för mig, väldigt uppenbart steg bort från erotiken och mot ... en idyllisk och påklädd jul? I don't think so. Om det är lilla Dorte som försvinner, eller om hennes samhälle utrotar festligheterna, får betraktaren avgöra.






My new drawing, "The last yule of little Dorte", is slowly coming together. You can see the first sketch here. It's av obvious step away from the erotica, and towards ... an idyllic and well-dressed Christmas? Is it little Dorte who go missing, or does her society obliterate all signs of the festivities? You decide!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Mysig stämning dem olika bitarna ger :)

Anonym sa...

s. om du vill bara om du vill: kan du plocka ut någon detalj som jag kan få ha i "huvudet" på min wordpressblogg och som tål att upprepas på blogspotviset (se grenarna i nuvarande skicket) och sätta dit din signatur?
kanhända vill du själv visa upp bilderna och i sin helhet... jag kommer i vilket fall som helst länka till dig. förmodligen många gånger.
var inne i staden 2 timmar på kvällen under helgen och fick aldrig chansen att se dina tavlor.
annars gick det "bra".
.a

Sofie Violett sa...

boysen - ♥ Var kommer namnet ifrån, är det ditt efternamn? (vill du kanske inte avslöja, ifos, kanske är hemligt, såhär på Internet..)

anna - Rolig idé! Svarade dig på Facebook istället, för att förvirra kommunikationen ytteligare något. Jag har inte varit och tittat på galleriet själv, så du är inte ensam om att utevara. Bra saker med att december stundar, no.1: Thörnell börjar blogga.

Anonym sa...

Nä, det är ingen fara. Det är mitt efternamn :)

Sofie Violett sa...

boysen - Snygg, och ovanligt! Nederländerna? Tyskland?

Anonym sa...

För min del är det danskt men rötterna går tillbaka till Tyskland och Österrike. :)

Heter du Violett i efternamn? :P

Sofie Violett sa...

boysen - Spot on! :) Nej, det är mitt mellannamn. Min efternamn är väldigt tråkigt.

Anonym sa...

Då tycker jag att du skall lyfta fram Violett för det var det finaste mellannamnet jag hört på länge :)

Joanna sa...

men så rart att renen (hjortens?) och kaninerna har klätt sig.
i matchande flugor.
och att flickans kläder är rutiga och blekt gula.
jag gillar blekt gult.

finfint violetta sofie (nej jag vet inte du kanske inte alls är violett).

Sofie Violett sa...

joanna - Är det en hjort, en ren eller en älgflicka, och hur vet man det! Vad glad jag blir att du gillar bilden (som f.ö. snart snart är färdig och ska scannas och sedan plockas ihop i photoshop, men jag fick slut på färg i helgen!) Tanken med rosetterna är att det är Dortes sista jul, och att hon därför får göra precis som hon vill, och så kläs djuren på. Jag funderar ibland på om jag borde ha ambitionen att klädesmässigt matcha mitt namn, men än så länge äger jag "bara" EN lila klänning. Skandal.

Karin Ch sa...

Oj vad du är duktig!!!!

Sofie Violett sa...

briljanten - Tack så mycket! Jag gillar _verkligen_ DIN blogg. Always has.