söndag 16 augusti 2009

två månader

at São Roque / Chiado / Lisbon, by lost-found


Den sista ansökningsdagen till Liljevalchs
Vårsalong är om exakt två månader från och med idag. Det var väldigt länge sedan jag besökte just den utställningen, senast måste ha varit när jag var liten och min mamma sökte med sina installationer och jag minns att jag var så stolt och att hjärtat slog så hårt och att det regnade.

Jag, liksom många andra, arbetar som allra bäst under deadline - men just nu har jag ingen. Det vore dumt att inte söka. Även om jag verkligen inte tror (obs! inte martyrskap här, utan bara ren och skär diskbänksrealism) att jag skulle lyckas kvala in så vore det en välkommen press att jobba hårt under de närmaste månaderna.

Frågan är vad jag möjligtvis kan skicka in, som håller tillräckligt hög standard för att det inte ska kännas pinsamt. Min spontana idé är The Seagulls, The Pilot, Great Expectations (om den hinner bli färdig vill säga) och The Little Knitters. Men jag känner mig hemskt osäker över detta! Om någon har några åsikter i frågan, feel free ...


I'm going to enlist to The Spring Salon of the famous Swedish artmuseum Liljevalchs. The chance to get into their yearly exhibition is extremely small, but definitily worth a try.

7 kommentarer:

fröken lila sa...

jag tycker att du ska absolut försöka. det är ju bra att ha en utmaning att jobba inför. och du láter som om du skulle ángra dig om du inte i alla fall gjorde det..

Moa Friman sa...

the last yule.. tycker jag är jättefin. Den skulle du kunna skicka in kanske? Eller en svit födelsedagsporträtt? Eller fittorna?EHE!

Eller måla nåt från Portugallien?
Besitos! M

Moa sa...

Jag är väldigt förtjust i the little knitters, på ett sätt kanske ännu mer för att den inte är färdig! Jag gillar ofärdiga målningar.

Victoria Boysen sa...

Skicka in rubbet! Du är så duktig så det är klart att du kvalar in! Hade jag gjort större alster (borde skaffa mig en projektor!) så hade jag lätt skickat in. Är så imponerad av ditt detaljarbete. Hade gärna synat det själv.

Pysselninja sa...

Någonting måste du skicka in! Såklart, du är en fantastisk konstnär! ♥
Jag hejar på The Seagulls & Off Shore. Och The Pilot! Åh, jag älskar The Pilot! Och såklart också den med Dorte! Åh, allt är så fantastiskt fint! ♥

Hoppas att livet är fint!
En förkylning har tagit sig in i min kropp. Jag har ägnat dagarna åt teckning, saftsoppa och Freaks & Geeks (tv-serien)
Fint! ♥

♥Rosita

Sofie Violett sa...

fröken lila - Jag skulle definitivt ångra mig! Tack för påminnelsen <3

moa friman - Haha, nja. Fittorna får nog stanna där de är ... dvs. i den utställningslokal där jag lämnade dem november 2008 och sedan aldrig hämtade dem igen. Jag är så mesig. Beijo!

moa - Det gör jag också! När någonting är färdigt så är det så fixerat. Jag har inget tålamod för att titta på skisser och dylikt, men det är ju hemskt spännande när man har hittat ofärdiga målningar av kända konstnärer exempelvis.

victoria - Tack för peppet! Det uppskattas. <3 Det vore väldigt roligt att se dig göra större saker, med bakgrund etc.

pysselninja - Tack Rosen! Vilka fina komplimanger du ger mig - vad glad jag blir! Vad tråkigt att höra att du är sjuk - dock låter det ju som att du kunde haft det värre ;) När jag jobbat färdigt i oktober så ska jag bli så sjuk att ingen ska vilja komma i närheten av mig. Jag ser fram emot det!

Nathalie sa...

Som alla andra säger - det är klart du ska söka! Du har en sån fantastisk talang. Skrev själv ut ansökningsblanketter för lite sen. Heja!