torsdag 13 augusti 2009

"The Little Knitters", work in progress #2


En liten bit på väg, men det är en lång dags färd mot natt.

M brukar säga att ingen tar sig vatten över huvudet som jag, när det kommer till mina målningar och illustrationer - och jag är benägen att hålla med. När E kontaktade mig och bad om ett skivomslag hade jag ju lätt kunnat slänga ihop några stycken pojkar, som ovan, men jag nöjer mig aldrig. Nu är de tjugofyra stycken, och jag hinner måla max fyra timmar per dag efter att jag kommer hem från jobbet.

Ett cyklop till mig - någon? Så att jag kan se klart genom Stockholms hällregn som tacksamt håller mig inne, kedjad vid mina akvareller. Jag jobbar febrilt dygnet runt just nu, och det känns spännande. Ni tappra få som tycks inneha något sorts hopp om denna blogg kanske lägger märke till att jag inte använder mig av några tuschkonturer i detta motiv. Det är ett försök till utveckling. Visserligen finns det inga do's and don'ts när det kommer det konst (eh... ja, eller hur..), men jag har tröttnat på att de flesta av mina tavlor ser ut som hyperdetaljerade målarböcker för någon annan att fylla i. Kanske inbillar jag mig, men när jag målar såhär så känner jag mig mer professionell, på något sätt. Men ingen oro! Min 0.03-penna kommer fram när det blir dags att linda in mina 24 små pojkar i tusentals tunna svarta snören.

Slängkyssar!



Some work-in-progress photos of my new painting, which will be an illustration for Parker Lewis new EP.

5 kommentarer:

I.S sa...

Tycker att pojken i högra förgrunden är lite lik Philip. Intressant. Kul att få se vad du pysslar med och hur det går framåt. Kram!

Moa Friman sa...

Så otroligt superfina de blir! Lite extra gillar jag mönstret på den blåa och gröna stickade tröjan. Samt blicken på pojken som sitter snett bakom pojken som stickar. Intresse? Avund? Imponerad? Man vet inte riktigt!

Du är så (ville säga duktig, men det är ju ett så problematiskt ord) bra(!) som jobbar och dessutom orkar måla. Kram!

ps. de tecken jag ska skriva in som ordverifiering är "horient", en orientalisk horisont? ds, Puss!

Julia sa...

Är det pannlampor?

Sanna sa...

Åh! Jag älskar färgerna! Sen är det ju aldrig roligt om man inte tar sig vatten över huvudet, eller hur? ;)

Sofie Violett sa...

i.s. - It must be the nose! <3 Kram!

moa - Tack tack tack, kära vän! Jag tänkte faktiskt på din lillebror när jag målade den. I.S. (ovan) har faktiskt varit inne på det tidigare, hur faboulösa mina ordverifieringar tenderar att bli. Så kul tycker jag!

julia - Rätt! Pojkarna ska föreställa små gruvarbetare.

sanna - Jag tycker verkligen jättemycket om paletten också. Kläderna kommer nästan att bli som en liten kollektion.

Nej, det är ju inte det.