måndag 28 september 2009

kom, hjärtans fröjd


Jag känner att jag är en usel illustrationsbloggare. Eller, jag vet inte om jag är en sådan alls.

* * *

Mitt huvud är fyllt till både bredd och höjd, men kanske framför allt djup, av tankar på sysselsättning, försörjning, arbetslivserfarenhet, cv ... alltihop ett uttryck för att jag inte är på långa vägar nöjd med hur saker och ting (alltså hur jag varit begraven i studier och målningar och totalt arbets-, och vad som just nu åtminstone ter sig som 'verklighets-', -befriad) sett ut.

Tanken på att "bara plugga" (50% på papper, men utbildningen förtjänar säkert att man lägger ner mellan 60-70%, även om jag personligen nog sällan lägger ner mer än 30-40%) är olidlig. Även om det skulle betyda att jag plötsligt skulle ha tid att syssla med det jag faktiskt älskar, alla motiv och perspektiv och färger som snurrar i huvudet, yada yada yada - the passion of the Christ! helt enkelt. Det skulle ju tyvärr också resultera i att inte ha någon vidare budget att röra mig med, samt att jag alltmer sällan skulle träffa andra homo sapiens sapiens.

Distansstudier fungerar utmärkt så länge man har ett av följande två 1.sina vänner och anhöriga i närheten 2.en annan sysselsättning vid sidan av (som inte innebär att låsa in sig själv dygnet runt och sniffa akvarell) som erbjuder socialt substitut och en diffus ekonomisk känsla av mening. Just nu lånar jag litet ur både 1 och 2, eftersom jag jobbar tillsammans med en nära vän, men den 1 november är det slut på fågelsången.

Jag har sökt tre jobb, för enkelhetens skull jobb A, B, och C. Jobb A är mitt absoluta drömjobb som jag gladeligen skulle kliva över söta igelkottlik för, men jag är okvalificerad för det och vågar inte möta min egen spegelbild numera - rädd för att projicera det förakt jag uppfunnit i mardrömmar de senaste nätterna som går ut på att någon sorts personaladministrativt ansvarig person massmejlar ut min ansökan till institutionen eftersom han/hon sett humorn i att någon som jag fått för mig att söka ett sådant jobb. Tillstånden det-kommer-helt-enkelt-inte-att-hända och men-det-var-ju-faktiskt-precis-så-jag-fick-mitt-nuvarande-jobb, står i konflikt av palestinska mått. Jobb B ligger på is, eftersom det inte skulle hinnas med under oktober, men jag tycks inte vara helt uträknad där. Det finns många nackdelar med jobb B (plats, uppgifter, befattning etc.) vilka alla suddas ut i och med faktumet att jobb B planerar att låna ut en del av sin personalstyrka att arbeta på KB - så om jag blev anställd, och om jag visar mig tillräckligt ambitiös och övertygande, skulle jobb B kunna generera ett alldeles strålande jobb D. Två för många om, i den meningen. Jobb C slutligen, ett helgjobb, har jag fått. Det verkar trevligt och utvecklande, men finansierar sig inte just.

* * *

Jag funderar på om jag även borde söka mig utanför branchen, den är ju ganska trång. Det känns svårt att söka illustrationsjobb när jag inte har en hemsida som representerar mig ännu. Annikas strålande idé att trycka upp och skicka ut en liten bok med arbetsprover till potentiella arbetsgivare, tåls att tänkas på. Likaså att gå någon slags kurs för att bättra på tekniken, men kanske framför allt för diciplinens skull. Kroki, känner jag spontant. Det kommer om inte annat behövas när jag ska söka till någon konstskola (.....). Om du som läser detta vet om någon jättebra krokikurs som finns i Stockholm, så blir jag jätteglad om du tipsar mig!

Två veckor tills inlämningen till Liljevalchs. Pojkarna måste få en bakgrund, och det kvickt. Men jag har ingen aning av vad de är ute i för väder, vilken sorts mark de står på, och vad de har för kuliss. Klar kylig luft? Oktober? Stenig strand? Raukar i fjärran? Jag vet inte. ♥ ♥ ♥


photographs by fanjason, via flickr.

I feel bad, for not having the time to either draw very much, or maintain the blog as I should. The only thing on my mind right now is trying to get a new job, since the one I have at the moment only last for another month. I can't bare to only study for 50% of my time, and then do the drawing on the other 50% - it probably wouldn't bring in much money, and it would also diminish my "getting out of the apartment"-action, sadly.

Anyway. In two weeks the painting of the boys have to be finished. But I have no idea about what kind of background they should get! Perhaps a luminous chilly air to it? October? A pebbly beach? I feel slightly inspired to put in a couple of raukar, in the horizon.

1 kommentar:

emilie lindberg sa...

min vän lisa brukar stå krokimodell i hjorthagshöjden, i ett riktigt folkhets hus. det är fikapaus med hemmagjord soppa, och efteråt kan man ställa sig i lekparken som ligger helt nära och se ut över hela värtan och oljecisterner. sen ligger stockholms bästa myrorna i hjorthagshöjden!