onsdag 21 januari 2009

southern comfort metablogg

Hemkommen från kortare boende och några dagars intensiva studier från 08.00-00.00 vid högskolan. Saker jag lärt mig:

1) klassificering, indexering och katalogisering, att bygga en digital tesaur, ämnesrepresentation, tilläggsbeteckningar - och att jag faktiskt tycker att det är ganska roligt (vilket i sig är en produkt av förnekelse - min hållning är fortfarande den samma).

2) att umgås med tjejer i grupp under kortare intervall.

3) ...?


Jag och min bästa vän M distraherade varandra på msn med att skriva svepande sammanfattningar av bloggar vi inte gillar, men ändå läser. Vi kom fram till att svanesången bäst fokuseras ungefär såhär:

"idag har jag målat ... det går långsamt ... det finns inte direkt någonting färdigt att visa upp för allt bara står och väntar och stampar ... så jag postar den här skissen istället ... när jag gjorde den hade jag den här snygga nudefärgade koft på mig och tittade inte in i kameran ... jag gillar verkligen museumshoppar ... men titta - här är åtminstone en Pussy som jag illustrerat ... vågat! ... nu ska jag bara citera något ur den roman jag läser ju nu, sedan ska jag titta litet på the West Wing ... hejdå!"

Jag har nyligen upptäckt konstnären Tor Lundvall, som jag ger min fulla uppmärksamhet each day, och egentligen förtjänar ett eget blogginlägg. Men until then: är inte hans "Approaching Storm" (#2 oil on canvas) litet lik min "Dorothy"? Allvarlig flicka med knäppta händer - böljande landskap - litet hus i bakgrunden - annalkande storm osv. I och för sig känns det som ett vanligt förekommande motiv, och hans är mycket bättre utfört än mitt, men jag blev i alla fall väldigt glad när jag upptäckte det.

Skål!

I've been on a holiday away from myself, studying day and night at my university. But, as I've noticed, whatever I tend to leave behind me keep catching up, no matter what train or airplane I get myself on,- into. I'm gonna have some Southern Comfort and whisky, and give my full attention to my drawing.

Lately, I've been totally browsing through the website of artist Tor Lundvall. I happened to come across his "Approaching Storm" (#2 oil on canvas). Isn't it rather simular to my "Dorothy"? Seriously looking girl with folded hands - a rolling landscape - a small house in the background - an approaching storm, and so on. I know, it's a rather frequent motif (and his piece is much better executed than mine) - but still, it made me really happy!

5 kommentarer:

Nicholas Di Genova sa...

Thanks for the kind words... I've been looking at your blog and I really love your work...!

Nicholas Di Genova sa...

uhoh, I tried to post a comment, but it didn't go up, and I only speak english so I don't know why:(!

Anonym sa...

Bättre utfört än ditt? Du skojar väl? Okej, man skall itne jämföra stilar, uttryck och allt därtill men din Dorothy attraherar mig på väldigt många fler plan än Approaching Storm. Din detaljrikedom och konsten(!) att vårda varenda lilla detalj som vore det ett självständigt avsnitt, gör det till så mycket mer.

the snail and the cyclops sa...

I love your hair so, so much!

Sofie Violett sa...

nicholas - Thank you SO much - it's an honour to hear it from you! I've sent you an e-mail, btw.

boysen - Tack för dina fina ord! För mig handlar det mycket om rörelsen i bilden: på hans ser det ut som att det verkligen blåser, vilket jag inte tycker att jag lyckades med alls. Sedan tenderar jag att tycka att nästan allt i olja är väldigt bra - en stor svaghet hos moi ;)

the snail and the cyclops - Thank you! You are the greatest <3 And in an hour - it's going platinum.