måndag 5 januari 2009

"Dorothy", work in progress #2




Detalj ur min nya tavla "Dorothy" som, såklart, syftar på den kvinnliga protagonisten i Trollkarlen från Oz. En bättre bild av helheten finns här.

Som ett nöjesprojekt nu i fattiga och stillastående Januari, med slutentor och begravningar som brottas om uppmärksamheten, sitter jag och illustrerar några av mina favoritsagor. De andra jag funderar på att göra är Alice i Underlandet (litet väl uppenbart, jag vet! - ibland är jag så trött på uppmärksamheten den historian får att jag skulle kunna...), Den lille havfrue, Snödrottningen samt Snövit och Rosenröd.

Just for fun, I've started to illustrate some of my favorite childhood stories. The Wizard of Oz is first out, and the image above is a detail from it, which I've played around with a bit. The image in it's entirety is viewable here.

Other stories I've planed to illustrate is Alice's Adventures in Wonderland (of course, how predictable of me...), The Little Mermaid, The Snow Queen and Snow-White and Rose-Red. Which is your favorite fairytale?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Snövit och Rosenröd tror jag skulle bli väldigt fint, så jag hoppas att du väljer den!

Anonym sa...

men hur har det gått för lilla dorthe?

Sofie Violett sa...

ida - Yes, jag tänkte att de skulle få ha ihjäl björnen

anna - Hon finns kvar. Först fick hon ledigt eftersom jag inte hade råd att köpa färg till henne. Nu väntar hon på att få snö i bakgrunden och på att scannas in. Funderar på att skicka henne som bidrag till Länskonstens utställning, men jag vet inte... en skidflicka på utställning i april? ...

Anonym sa...

Att illustrera sagor var ju en väldigt bra idé för dina illustrationer är sagolika :)

Anonym sa...

Åh, detaljerna ser ut som en modern day William Morris!

Nu älskar jag iofs Alice i Underlandet, men jag håller med om att den har tjatats ut till leda. Snövit och Rosenröd skulle kunna bli hur fint som helst. Något ur Tusen och en natt kanske? Min favoritsaga är ryska Vasilisa den fagra.

Sofie Violett sa...

boysen - !!!

moa - Men fy vilken komplimang! Jag känner mig alldeles uppblåst och häftig och röd, underbart! (fick häromdagen en jämförelse med Hans Arnold, vet inte vad jag ska tycka om det :S )

Oh jo, visst. Jag älskar också Alice. Boken är fantastisk, liksom alla underbara pasticher, modereportage m.m. Lider under det vanliga uttjatningssyndromet. Om jag gör någonting med Alice blir det nog till att (som alla andra) anspela på sex och get it over with. Vasilisa, den har jag inte läst men det låter ju hemskt spännande. Vad handlar den om? (kan ifos googla...) Kram