söndag 31 augusti 2008

pussy 04;05;06;07

Den fjärde, femte, sjätte och sjunde bilden ur illustrationsuppdraget för Pridefestivalen. Se de tre första bilderna och läs mer om uppdraget här.

"The wave" är tveklöst min darling, dels för att den är gravt inspirerad av japanske Katsushika Hokusai The Great Wave off Kanagawa (1832), men också för att den tog lång tid att göra. Illustrationen syftar på sexuellt klimax, med vågornas stormande liv i bakgrunden, och _lugnet efter stormen_ i förgrunden, näckrosornas droppar rubbas inte, och det enda som lämnas till eftervärlden är ringarna på vattnet.


© "Pussy 04 - The wave", bläck


Denna inspirerades av George Batailles stora svarta klassiker Histoire de l'oeil (1928) om två ungdomars erotiska delirium: och då särskilt öppningsscenen där Simone, endast iklädd svart förkläde, stärkkrage och svarta silkesstrumpor blöter sig i kattens mjölkskål. Utgiven på Vertigo Förlag, väl värd att kolla upp.

© "Pussy 05 - Milky way", bläck
(
klicka för större)


Följande var tänkt att bli den enklaste att göra, men visade sig vara motsatsen. Min uppdragsgivare önskade ett kön med anknytning till jord, mark och berg - något jag spontant har svårt att ta till mig, känner mig mer än måttligt trött på att kvinnan ständigt ska kedjas vid just de elementen.

Dagen då jag tecknade denna var i slutet av juli då himlen hängde tung av värme och åska, och jag hade såklart Tove Janssons Kometen kommer (1968) - min favorit jämte Pappan och havet (1965) och Farlig midsommar (1954) - uppslagen. När jag växte upp var det - ifråga om såväl det lyriska som det visuella - Tove som gällde. Tove och Elsa (Beskow). Vilka namn, liksom. Bägge associerar jag till tunga läsupplevelser: Janssons landskap, resor, familjefigurer och domedagsprofeter var minst lika farliga, främmande men ändå nära som Beskows livliga krukväxter, ogräs, påfrestande blåbärspojkar, den gnistrande vinterfarbror och de färgglada tanterna.
© "Pussy 06 - The mountain", bläck

Tanken är att illustrationen ska alludera på en krossad sexualitet, återspeglad i ett kön som förhårdnat, torkat ut, slutit sig i en otillgänglig bergsterräng. _Ingången_ är i det närmaste obefintlig, ett stumt svart hål, utan berättelser att förmedla sina oinbjudna besökare. Men ljuspunkter finns: klitoris diamantform, en skör bro, en vindlande stig till brevlådan, dörren står på glänt in i det jävliga mörker som möter alla som drabbats, men takets kristallkrona brinner. Mer övertydligt kan det knappast bli. Närmast pedagogiskt.


Då uppdragsgivaren önskade ett riktigt hårigt kön hade jag modebloggssfärens flätor in mind. Men är det verkligen såhär de ser ut _inunder_?
© "Pussy 07 - Hair", bläck
(
klicka för större)




A hard and challenging work on commission for this years (2008) Euro Pride festival: Ten new ways of viewing the cunt - see the first three illustrations and read more about the assignment here. "Pussy 04 - The wave" is meant to refer the sexual climax, and is inspired by japanese Katsushika Hokusais The Great Wave off Kanagawa. "Pussy 05 - Milky way" was inspired by George Batailles beautiful erotic novella Histoire de l'oeil, and especially the opening scenario when the female protagonist Simone wet her behind in a bowl of milk (belonging to the cat). "Pussy 06 - The mountain" is a troublesome business, meant to portray a womans broken sexuality: an inaccessible mountain terrain with little hope to _open up_ again. It was inspired by the works of finish author and illustrator Tove Janssons mindblowing Comet In Moominland. "Pussy 07 - Hair" - is this how the fashionistas of the world behave in-under?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket roligt uppdrag. Du är mycket kreativ. Min favorit är Milky way. Bilderna rör runt tankarna i huvudet på mig, men jag låter dem stanna där inne. Tack för titten.
Och jag återkommer, tycker din blogg är fin.
/Liten Karin

Sofie Violett sa...

Vad roligt att du gillade dem! Och ja, ibland kan det vara skönt att hålla vissa tankar för sig själv - men det är fint för mig att veta att de snurrar litet. Jag gillar din också <3 på återseende.

Sofie Violett sa...

Nejmän. Nu såg jag att din är borta nu :/