söndag 14 december 2008

birthdaygirl Rosita

Igår firade min fina vän Rosita sin 25e födelsedag. Internet, och diverse ritbloggar, har ju praktiskt taget svämmat över av flickor med långa invecklade hårtestar - och jag ska väl inte vara sämre. Den vänstra sidan representerar det litet mer alldagliga: arbete, vardag osv. och den högra sidan hennes kreativitet, sprakande personlighet och passionerade ideella arbete i RFSL.

Jag målade den samtidigt som jag åt/valde kläder/lockade håret, och slogs av hur mycket jag saknat att jobba med bilder med en tydlig början, och ett ännu tydligare slut. Bilder som blir klara inom några timmar, eller åtminstone under en helg, i kontrast till de större projekten "The Seagulls" och "The Last Yule of Little Dorte". Tror att jag ska göra några fler mindre bilder, nu under julen, som avkoppling.

(klicka för större - rekommenderas!)

A birthdaydrawing I made yesterday for my sweet friend Rosita. The internet is practically drowning in every other bloggers interpretation of the waves of hair, and I of course want to contribute. The left side presesent her ordinary day-to-day life, and the right side her creativity, bubbly personality and deep devotion to the swedish queermovement.

I made the drawing while preparing for her party, and was struck by how nice it felt to start and finish a drawing during just a few hours. Lately, I've occupied myself with big projects with little or no energy to complete them. Therefor, I've decided to use some of my Christmas to do some smaller drawings, just for my own pleasure.

5 kommentarer:

Moa - En magisk purt... sa...

Vad grym du är? Tecknar du först i blyerts, målar med akvarell och fyller sen i med tusch eller hur gör du? KÄnner att jag väldigt gärna vill göra "hela" bilder fulla av detaljer. Jag brukar bara göra motiv i mitten av bilden utan bakgrund? HUr gör du när du gör bakgrunder, bygger en bild?

Sofie Violett sa...

woa - Tack! Jag är själv nybörjare på detta med att "bygga bakgrunder", har bara gjort några få sådana bilder och tycker fortfarande att det är jättesvårt. Annars blir det oftast det klassiska med Ett motiv i mitten, och sedan inget mer. Men ja, precis: först blyerts, sedan akvarell, och sist tusch (så att den inte flyter ut i färgen). Men när jag övar mig på att bygga upp en bakgrund har jag 1.koncentrerat mig på ett enda element, typ "nu ska jag bara rita ett stort hav / en massa identiska träd". 2.försökt få till ett _djup_ i tre steg: för-mellan- och bakgrund. Vet dock inte hur bra jag egentligen lyckats. Var inne och kikade på din blogg - ska bli spännande att se hur det går med dina bakgrunder :)

Anonym sa...

Ja, detta med en massa hår fascinerar minst sagt. Riktigt snygg bild. Avsaknad av heltäckande hudfärg är svårt att få till utan att figuren ser it som en zombie men du lyckas (som vanligt) och det ser mer ut som att solens strålar mot henne. Bakgrunder är dundersvårt men roligt. Jag tänker mer kollagekänsla än ett enstaka element. Det beror ju iofs på hur man vill förmedla bilden.

Anonym sa...

För övrigt ritar jag på mindre yta just för tillfredsställelsen att se det färdiga verket inom en kort tid. Har inte tålamod att vänta. Beundrar dina mästerverk som tar sådan tid :)

Anonym sa...

Nästan lite Hans Arnold över denna? Jättefin!